Jeppe Bundsgaard13. september 2000
Grundbegreber i den litterære analyse
Keld Gall Jørgensen: Litterær analyse. Prosa og lyrik, 1994.
Komposition
Indre og ydre komposition
- Indre komposition: Logisk (tids-)rækkefølge - først skete dit, så dat
- Ydre komposition: Tekstens rækkefølge - først fortæller jeg dat, så dit (fx først resultatet, så årsagen)
Ydre og indre kræfter
- Ydre kræfter: Kræfter der virker på mennesket - fx sociale forhold, forældre, jordskælv, 'skæbne' osv.
- Indre kræfter: Kræfter der virker i mennesket ('psyke', 'personlighed') - fx seksualdrift, had, tro osv.
Tilbageblik og forudgreb
- Tilbageblik: Beskrivelse af tidligere begivenheder afbryder fortællingen, så fortællingen kommer til at stå i et nyt lys - bestemt af senere begivenheder.
- Forudgreb: Hvor en senere konflikt el. lign. anes eller forudsiges.
Fortælleren
Implicit/eksplicit fortæller
Fortællertyper efter grad af viden
- autoritær eller alvidende
ofte eksplicit 3. personsfortæller
indre syn og udefrasyn
kan selv begrænse sin alvidenhed
- episk fortæller (begrænset viden)
synsvinklen begrænset til en enkelt eller få hovedpersoner
- behavioristisk fortæller (tilstræbt objektivitet)
udefrasyn (objektivt 'kamera')
beskriver hvad der sker - forklarer eller kommenterer det ikke (tilsyneladende)
- skiftende fortæller
Personfortællerne
- jeg-fortæller (1. personsfortæller)
betroelse eller bekendelse
troværdig/utroværdig
- du-fortæller (2. personsfortæller)
sjælden
- 3. personsfortæller
vi kan identificere os med fortælleren
der er tydeligere forskel på implicit og eksplicit fortæller
Synsvinkel
Indvendigt og udvendigt syn (person)
- Indvendigt syn: Fortælleren beskriver tanker og følelser
- Udvendigt syn: Fortælleren beskriver kun handlinger (behavioristisk fortæller)
Bagudsyn og medsyn (tid)
- Bagudsyn: Fortælleren beretter om overståede begivenheder (datid) - jf. tilbageblik, der er enkelte tilbageblik i en medsynsfortælling, mens tilbageblikket i bagudsyn er konstant.
- Medsyn: Fortælleren beretter begivenhederne mens de sker (nutid)
Scenisk og panoramisk fremstilling (rum)
- Panorama: Fortælleren kan overskue hvad der sker flere steder på en gang, kan springe fra sted til sted
- Scenisk: Fortællingen følger fortællerens bevægelser - begivenhederne beskrives der, hvor fortælleren er
Fortælleelementer
- Beretning - 'Der var engang...'
- Beskrivelse - 'Sommer var det, midt på dagen...'
- Direkte tale: Drengen spurgte: Hvorfor kørte du dog ikke?
- Indirekte tale: Drengen spurgte hvorfor ha dog ikke kørte.
- Dækket direkte tale: Hvorfor kørte han dog ikke?
- Tankereferat: 'Hvor var der dog dejligt derude på landet (tænkte han)'
- Indre monolog: 'Justitsraden var en Ven af naturen, Naturen var ganske særdeles, Naturen var en af Tilværelsens skønneste Sirater (pryd)'
- Fortællerkommentarer: 'Der drog hun hen, for at fortsætte det, man kalder livet.'
Personkarakteristik
- Direkte beskrivelse
- Indirekte beskrivelse
- Hovedpersoner
- Bipersoner
- Parallelperson og kontrastperson
Tid, sted og miljø
Fortalt tid og fortællende tid
- Fortalt tid: Den tid der går i fortællingen
- Fortællende tid: Den tid det tager at fortælle
Sted og miljø
- Sted: Konkret sted (fx Odense), generaliseret sted (alle steder), fantasisted (fx Nangijala)
- Miljø: Klasse (arbejderklasse, borgerskab osv.), køn (kvindemiljø, patriarkalsk miljø osv.), race (dansk, fremmedfjensk, eksotisk osv.), alder (ungdomsmiljø, voksen osv.), land/by, natur/kultur, autoritet.